Qualitours professionele reisplanners

Utrecht 030 - 6054 888

Item Title

Item Description

Reisverslagen     uitprinten    tip een vriend
Egypte

Van 20-01-2005 t/m 27-01-2005 (8 dagen)
Geschreven door: Joke en René

Verslag van onze reis naar Egypte

Omdat we 30 jaar getrouwd waren hebben we aan reiswinkel Qualitours gevraagd om een reis te zoeken voor een weekje.
Op zich zijn we wel zonaanbidders maar een stuk cultuur kunnen we ook wel aan. Omdat het hartje winter was en we geen twee dagen met vliegen wilden verdoen besloten we voor Egypte te kiezen. Bij het horen van dit plan wilde onze dochter ook wel mee en dus vertrokken met zijn drieën op 20 januari naar Luxor om daar op een cruiseboot in te schepen. (dat klinkt goed!) En dat werd het dan ook.
Nadat we een nacht aan boord geslapen hadden werden we gewekt door de telefoon om 7 uur in ochtend om binnen een uur te douchen en te eten en dan om 8 uur in de hal bij de receptie verzamelen.
Daar werden we ingedeeld bij een (Nederlands sprekende) gids met de naam TUT, die zijn groep de Familia TUT noemt.
En daar gingen we met de bus op naar de eerste tempel.

De Tempel van Hatsjepsut

Daar aangekomen moesten we eerst langs een rij nogal opdringerige kooplui die je souvenirs wilden aansmeren, maar we waren gewaarschuwd om alert te zijn op nep spullen, dus neus in de wind en doorlopen maar.
Bij de tempel vertelde Tut ons dat het moeilijk zou zijn voor ons om alle familie banden tussen de farao’s te onthouden en dat hij daarom op een ander manier aan ons wilde duidelijk maken hoe het allemaal zat in de tijd.
Hij pikte mensen uit de groep en gaf ze een naam en vertelde wat ze gedaan hadden, hoelang ze geregeerd hadden en nog andere bijzonderheden. We kunnen de verhalen nu nog vertellen door deze manier van uitleggen. Na de uitleg kregen we een poosje vrij voor foto’s maken en filmen.
Dan weer de bus in naar de vallei der Koningen waar we enkele grafkelders konden bezoeken. Ook zeer imposant allemaal. Er werd ons ook steeds meer uitleg gegeven over de hiëroglyfen en gaandeweg de reis konden we soms zelf al dingen ontcijferen. Deels ook omdat we een kaart met de tekens erop gekocht hadden.
Als volgende stop werden we naar een “fabriekje “ gebracht waar men steen bewerkte en verkocht oa albast.
En op weg naar de boot hebben we ons nog vergaapt aan de kolossen van Memnon, immens grote beelden die ergens langs de weg stonden en waarvan de bijbehorende tempel blijkbaar met een aardbeving was ingestort.

Na de lunch een vrije middag om wat op het zonnedek te luieren (helaas die dag geen zon) of wat in de omgeving te wandelen.

De volgende ochtend weer op tijd eruit (nee, geen luie vakantie dit keer). En om half negen gingen we op pad naar de Tempel van Luxor en later naar die van Karnak. Imponerende tempels die ooit een geheel gevormd hebben in het historische Luxor.

In die laatste hebben we met ons drietjes drie rondes om het beeld van de scarabee gelopen en onze wensen in gedachten genomen. Nu is het afwachten of het uitkomt wat we gewenst hebben

Voor de lunch weer terug naar de boot en terwijl we zaten te eten begon die dan toch eindelijk te varen. Na de lunch, die overigens prima was, net als de ander maaltijden, weer naar het zonnedek en aangezien er nu wel zon was lekker in een luie stoel in de zon naar de oevers van de Nijl kijken. Die oevers zijn prachtig groen en vruchtbaar, terwijl op de achtergrond de zanderige bergen oprijzen van wat de woestijn zal zijn.

Helaas gingen we door de sluizen bij Esna toen het al donker was en konden we daar niet veel van zien. Alleen de bootjes met kooplui die langszij kwamen toen we lagen te wachten zorgden voor veel hilariteit bij ons.

Die avond werd er een Egyptische avond verzorgd aan boord en werden we in traditionele kleding aan tafel verwacht. Voor een prikkie te koop in het winkeltje aan boord en als Brabanders later te gebruiken met carnaval (succes verzekerd).
Er kwam een buikdanseres en een man die een wervelende dans deed, de groepen werden samengebracht en op de foto gezet. Kortom een
gezellige avond.

De derde ochtend weer op tijd opstaan en van boord om nu eens met koetsjes naar de te bezoeken tempel te rijden in Edfu. Maar jee wat een kakofonie aan de kade. Schreeuwende mannen die allemaal een graantje wilden meepikken natuurlijk. De groepen werden verdeeld en daar gingen we, door een druk en bedrijvig plaatsje naar de Tempel van Horus.
Ook in deze tempel was er weer veel te zien en van Tut hoorden we weer op zijn manier het verhaal van Horus.

Na de lunch weer verder varen naar Kom Ombo, waar we voor het diner een avond bezoek aan de dubbele tempel van Sobek en Haroeris maakten. Die was prachtig verlicht en we zagen er het bad waar Cleopadra ooit in baadde.

In de nacht voeren we door naar Aswan.
Vroeg opstaan was het die dag, om 6 uur werden we gewekt door de telefoon en dan hadden we een uur voor wassen aankleden en ontbijt. Een vroeg appèl dus, om 8 uur waren we als een van de eerste groepen bij de Onvoltooide Obelisk om daarna naar de bekende stuwdam te gaan.

Daarna gingen we per motorbootje met de groep naar een eiland om een bezoek te brengen aan de tempel van Philea. Een tempel die met hulp van Unesco geheel is verplaatst omdat vernietiging dreigde door het ontstaan van het stuwmeer. Wat een klus moet dat geweest zijn.

Rond de middag waren we weer in de buurt van de boot, maar eerst gingen we per feloeka naar de overkant van de Nijl om een bezoek te brengen aan de botanische tuin op Kitcheners Island. Maar we zijn nooit in de tuin geweest, we voeren meteen weer met ons drietjes terug met de feloeka.

De reden daarvan was dat we opgehaald zouden worden, want ons deel van de cruise zat erop en we gingen naar Hurghada met een bus die middag.
Een trip van maar liefst 8 uur met een chauffeur die geen engels of Duits of desnoods Frans sprak en wij die nog niet wisten naar welk hotel we moesten.
Heel jammer vonden we dat de rit door de woestijn in en karavaan pas na het invallen van de duisternis begon, zodat we eigenlijk geen idee hadden hoe die woestijn eruit zag of waar we waren.

Laat in de avond kwamen we in het hotel aan waar we gelukkig nog konden eten en een heel ruime kamer kregen, na de kleine hut op de boot.

We hebben een paar rustige dagen doorgebracht op het strand bij het Hotel Sinbad Beach Resort met lekker luie stoelen en op tijd een hapje en een drankje.
Op de dag dat we naar huis gingen maakten we ipv zand in de schoenen te krijgen een tocht met een heuse onderzeeboot, de Yellow submarine van Sinbad.
Een leuke ervaring om de riffen en tropische vissen te zien die er in de Rode zee zijn, zonder meteen een duikcursus te moeten volgen.

Een paar tips voor wie er zin in krijgt dit ook eens te doen:
1. Ga in het voorjaar of in de winter, maar in jan. was het best frisjes soms, dus trui, vest of dun jasje is aan te bevelen. Maar voor het maken van excursies is het wel een prima temperatuur.
2. Aan de reisleiding wordt een bedrag (in Euro’s) gegeven om als fooi aan het personeel te geven en niet aan obers alleen, maar ook aan kamerboys etc.
3. Op onze boot konden we alles eten, want het eten werd bereid met bronwater. Toch kregen we wat last van de “vloek van de farao”(diarree), maar daar hadden ze op de boot wel prima pillen voor.
4. Wel heel lastig zijn de steeds om fooi vragende mannen die je belagen op het moment dat je van de boot stapt, maar naar onze ervaring hielp het het beste om het te negeren.
5. En als laatste tip: Let op als je een betaling doet met een credit card en je moet tekenen. Bij ons was er een nulletje teveel op de rekening gezet en pas een maand na thuiskomst kregen we een wel heel koude douche toen de afrekening kwam.
Met de hulp van het reisburo en Neckermann is het uiteindelijk wel goed gekomen, maar toch het was even slikken.

In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat “onze reiswinkel” Qualitours voor ons weer een mooie trip verzorgd heeft en wie weet gaan we nog een keer terug om de piramides en Abu Simbel te zien.